Setelah ditinggalkan truck dan
berkhemah di sebelah highway maka pagi hari ketiga pun tiba. Hari itu saya
bangun dengan penuh semangat. Saya sudah short cut atau cheat sejauh 700km dari
Toksun ke Aksu. Maka saya hanya perlu kayuh basikal sejauh 700km lagi untuk
sampai ke Kashgar dan saya punya 13 hari. Kalau diikut pada purata sehari 80km pun sudah cukup untuk sampai ke Kashgar dalam masa 10 hari dan
balance 3 hari untuk berjimba. Yer saya lebih tenang maka saya boleh kayuh
basikal rilek-rileks dan sampai ke Kashgar 10 hari lagi.
Hari itu saya kayuh basikal
dengan sangat happy. sehingga jam 6pm saya masih mengayuh basikal dan kemudian saya mula mencari
tempat untuk camping. Di hadapan saya ada susur keluar ke sebuah kampung.
Cadang saya untuk mencari spot camping di sekitar kampung. Highway G30 semakin
sempit dan pagar semakin mendekat dengan jalan dan agak mustahil untuk saya
mendirikan khemah tanpa di lihat oleh orang.
Tak faham betul dekat tengah padang pasir pun nak berpagar highwaynya. yang hujung sana tu landasan keretapi tengah angkut kereta kebal dan truk tentera.
Sekitar satu jam jugak saya
mengayuh di kawasan kampung. Pandangan mereka agak pelik melihat saya yang
berbasikal dengan beg yang bertimbun. Saya diserang perasaan curiga dan ragu.
Saya jadi takut dengan pandangan lelaki yang bermotor yang asyik berulang alik
melepasi saya. Saya rasa tak selamat untuk berkhemah di situ sehingga saya
mengambil keputusan untuk keluar dari kampung dan kembali ke highway G30. Waktu
itu jam menunjukkan 7 malam dan hari semakin gelap. Rasa sejuk mula menyerang
saya. Malas hendak mengeluarkan baju sejuk menyebabkan saya diserang dingin
yang amat. Summer di China umpama panas di siang hari dan sangat sejuk di malam
hari.
Akhirnya saya melihat ada pagar
yang digunting mungkin kerja penduduk tempatan sebagai jalan short cut ke
kampung mereka. Gigih juga saya mengharung basikal dengan panier nak lepas
pagar yang bergunting separuh tu. Saya terus menolak basikal di tengah padang
pasir. Jalan yang berpasir dan berdebu agak menyukarkan sehingga saya terpaksa
berulang 2 kali ke spot camping. Mula-mula saya mengangkut bag dan
kemudian menolak basikal.
Camping dekat tengah padang pasir lepas mengharung pagar yang dipotong orang. hujung sana landasan keretapi
Waktu saya mendirikan khemah hari sudah
gelap. Hanya cahaya dari kereta yang lalu lalang sahaja yang menyuluh saya
samar-samar. Mujur khemah saya jenis ‘self stand up’ menyebabkan kurang dari 5
minit khemah sudah siap berdiri dan bag semua sudah masuk ke dalam khemah. Saya
mengunci tayar belakang basikal pada kaki khemah.
Menyukarkan jika ada pencuri yang cuba mengambil basikal saya dan mengejutkan
saya akan kedatangan mereka.
Disebabkan hari sudah lewat dan
saya kepenatan kerana sudah hampir mengayuh sekitar 120km saya terus bentang
sleeping bag dan memejam mata. Walaupun perut terasa lapar tapi saya terlalu
penat untuk memasak. Hendak mengeluarkan roti pun terasa malas yang amat. Masa ni
terasa untung betul kalau ada travel partner. Boleh mintak tolong suapkan.
Rasanya dalam jam 3pagi saya
terjaga apabila terdengar seperti ada orang sedang berjalan di luar khemah. Rasa
ingin tahu menghentak tangkai hati. Perasaan takut ada dan untuk meredakan rasa takut itu saya perlu
memastikan betul ada orang di luar atau tidak. Mula-mula saya menghidupkan head
lamp dan terus berteriak “siapa tu”. Dah lah dalam bahasa melayu, tergelak
sendiri saya dibuatnya. Kemudian saya menjerit perlahan “tourist-tourist”. Tidak
ada sahutan. Hati masih dihantui perasaan ingin tahu. Saya tak mungkin boleh
sambung tidur jika tidak dapat memastikan sama ada situasi betul-betul selamat
atau tidak.
Dengan berat hati saya membuka zip
khemah dan menyuluh di kiri kanan khemah. Tak ada apa-apa. Semuanya Nampak tenang.
Masih rasa tidak puas hati saya keluar dari khemah. Sah tak ada apa-apa mungkin
perasaan saya sahaja. Sebelum masuk ke dalam khemah saya mendongok ke langit dan mulut
saya tergamam.
SubhanaAllah cantiknya langit
dengan taburan bintang dan milky way. Saya duduk di pintu khemah dan menghayati
keindahan malam. Hilang terus rasa takut sebaliknya rasa kagum mula
menguasai diri. Bila dingin mula menyerang kembali barulah saya masuk ke dalam
khemah.
Orang selalu tanya saya tak takut
ke camping seorang. Tipulah kalau saya kata saya tak takut. Saya ni manusia biasa aje. Cuma saya selalu dapatkan nasihat dari kawan-kawan
travelling yang selalu berkhemah bagaimana untuk memilih camping spot. Antaranya
biarlah jauh dari laluan utama. Jauh tu sekitar 100m dari laluan utama. Selain itu
haruslah terlindung daripada pandangan orang. Bagi saya kalau tak ada manusia
yang tahu saya camping di situ lebih baik sebab manusia ni kita tak dapat baca
hatinya. Selain itu saya juga percaya dengan gerak hati saya. Kalau saya rasa
tak safe dengan tempat itu saya tak akan berkhemah di situ. Selebihnya doa dan
tawakal kepada Tuhan agar sentiasa dalam lindungannya dan dihijabkan dari
pandangan manusia yang berniat jahat.
Pemandangan sunset dari highway G30
Esoknya saya bangun awal pagi. Semangat
semalam masih ada lagi. Saya siap-siap mengemas khemah dan masih malas untuk memasak sarapan. Saya hanya makan roti dan epal berserta air
putih. Lepas beberapa jam mengayuh saya mula rasa tak sedap badan. Perut saya mula
berasa sakit dan hidung saya mula berair. Saya mula diserang selsema dan kepala
saya menjadi semakin berat. Saya berhenti di bahu jalan yang panas membahang. Jam menunjukkan waktu 1 petang. Saya mula rasa
penat dan dalam hati saya diserang rasa kecewa. Saya rasa bengang dengan badan
saya yang tiba-tiba jatuh sakit. Waktu itu saya mula berfikir macam-macam. Saya
mula terasa seperti ada sekumpulan manusia sedang mentertawakan saya. Saya terlalu
bercita-cita tinggi! Sudahlah dari Toksun ke Aksu saya hitch hike, dari aksu
baru kayuh 120km dan hari ini 50km saya sudah penat, sudah jatuh sakit. Saya diserang
rasa stress kembali. Melihat kiri kanan jalan yang tidak ada apa-apa membuatkan
saya semakin sakit hati. Sudahnya di hadapan highway G30 ada susur keluar ke
sebuah kampung. Saya keluar dari kampung dan mencari-cari pondok untuk
berteduh.
Saya berteduh di sebuah gerai
menjual air yang terletak di hadapan stesen minyak. Beberapa penduduk tempatan
menghampiri saya dan menggeleng-geleng melihat basikal saya. Tuan kedai agak
kelam kabut melihat saya yang nampak agak pucat. Dia cepat-cepat memangil isterinya
membawa air suam untuk saya. Tuan kedai sangat baik hati kebetulan waktu makan
tengah hari beliau mempelawa saya makan laghman yang dibuat oleh isterinya. Agak
perit tekak saya untuk menerima apa-apa makanan masuk ke dalam mulut. Tapi saya
cuba juga untuk menghabiskan sebagai tanda terima kasih atas pemberian tuan
kedai.
Anak tuan kedai yang sangat comel. sempat berkongsi rezeki buah epal yang saya ada. sebelum si kakak mengambil buah epal sempat dia bertanya pada ayahnya sama ada boleh ambil atau tidak. kalau perasan seluar si adik koyak di kelangkang. sebenarnya inilah stail kanak-kanak uighur. mudah untuk mereka buang air kecil.
Tuan kedai menyarankan saya
mengambil bas sahaja dari stesen minyak terus ke Kashgar. Katanya perjalanan ke Kashgar masih jauh dan cuaca sangat panas. Dari Aksu ke Kashgar tidak banyak
tempat rehat dan jika ada kawasan restoren mungkin sekitar 80-90km jaraknya. Saya
diserang rasa bersalah tapi pada masa yang sama badan saya memujuk saya untuk
terus ke Kashgar sahaja.
Saya gagal! Itulah perasaan saya
sewaktu saya naik bas dari kedai air ke Kashgar. Saya dihimpit perasaan
bersalah dan kecewa. Saya rasa sangat malu sebab tak dapat menyudahkan apa yang
saya plan. Kayuh basikal dari turpan ke Kashgar yang berjarak 1400++km. saya
hanya berkayuh sekitar 200km dan kemudian menyerah kalah. Saya jadi malu pada
semua orang sehinggalah saya tiba-tiba tersedar untuk apa saya lakukan
perjalanan ini. Untuk apa saya berhenti kerja dan kemudian memilih untuk travel
dengan basikal. Saya melakukan semua ini kerana perasaan cinta saya untuk
melihat keadaan di negara luar. Saya melakukan semua ini untuk diri saya
sendiri bukan untuk kepuasan orang lain. Jadi kenapa saya harus merasa gagal? Jika
saya tidak mampu saya seharusnya mencari sebab mengapa tidak mampu dan
memperbaikinya. Kepuasaan itu adalah proses bukannya result!
Army check point sebelum memasuki Kashgar. semua yang nak masuk Kashgar kena scan id masing-masing. macam saya kena salin identiti pasport dalam satu buku khas.
Sampai di Kashgar saya mengurung
diri dalam bilik dorm. Walaupun ada ramai cyclist di Old Town Kashgar hostel
tapi saya memerlukan masa untuk diri sendiri. Saya perlu kembali mencari diri
saya. Saya sepatutnya rasa gembira dengan basikal merah. Saya sepatutnya ketawa
dan ceria sewaktu mengayuh basikal merah. Tak kira apa halangan saya akan
perlahan-lahan mengharung bersama dengan basikal merah. Seperti waktu saya
mengharung 2 bulan setengah di New Zealand bersama basikal merah. Perasaan benci
dan takut untuk mengayuh basikal merah mula hilang. Esoknya saya keluar bilik
dan membersihkan basikal merah. Saya bertemu dan berbual dengan cyclist yang
ada di Old Town Kashgar Hostel dan saya ceritakan pengalaman pertama saya mengayuh
basikal di China. Mereka sangat memahami dan memberi kata-kata semangat pada
saya. Kata mereka perjalanan saya masih panjang, jangan stress dan fikirkan
kembali apa yang buat saya gembira waktu saya mengayuh basikal merah. Cari semula
inspirasi saya seperti yang selalu dikatakan oleh SK Lah.
Bersama dengan Anne (kiri) dan Anna (kanan) keduanya dari German. Anne adalah solo cyclist yang baru habis redah Monggolia selama 2 bulan. beliau banyak kongsi pengalaman terutama safety untuk woman solo cyclist pada saya dan juga pengalaman beliau sewaktu cycle di Pamir Highway.
Bertemu dengan 2 pengembara hitch hike dari Malaysia di Old Town Kashgar Hostel. Malaysia boleh!
Saya ada 14 hari lagi sebelum
visa saya tamat dan tiba-tiba saya mendapat semangat untuk membuat satu kayuhan
dari Kashgar ke Taxkorgan melalui National Highway 314 yang merupakan Karakoram Highway China
side. Saya perlu mencari kembali inspirasi saya, saya perlu jatuh cinta semula
dengan basikal merah. Setelah membuat keputusan itu saya terus contact Mahazizi
yang baru sahaja habis mengayuh laluan yang sama Cuma beliau habisnya di
Pakistan sementara saya hanya akan melakukan di China side. Saya terus meminta
sebanyak mana tips dan guide yang boleh beliau berikan agar memberi sedikit
sebanyak keyakinan kepada saya untuk memulakan kayuhan.
Perjalanan ke Taxkorgan akan
menjadi penentu sama ada saya akan terus bersama dengan basikal merah atau membawa
haluan masing-masing.
Penuh inspirasi. All the best
ReplyDeleteTerima kasih
Delete